Sijoittajat

Liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli

Puuilo on vuonna 1982 perustettu suomalainen myymäläketju, joka tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Olemme keskittyneet erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin. Meillä on eri puolilla Suomea lähes 40 myymälää ja verkkokauppa, joka on tärkeä osa Puuilon monikanavaista liiketoimintamallia. Myymälöiden määrä on yli kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana.

Kuluttajat selvästi suurin asiakasryhmä

Palvelemme sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita, ja selvästi suurin asiakasryhmämme ovat kuluttajat. Puuilon konsepti, joka perustuu asiakkaan tarpeisiin vastaavaan tuotevalikoimaan sekä edullisiin hintoihin on osoittautunut toimivaksi etenkin tee-se-itse -ratkaisuista kiinnostuneiden asiakkaiden parissa. Asiakaskokemuksemme toimivuus nojaakin edullisiin hintoihin, helppoon asiointiin sekä laajaan valikoimaan. Lisäksi osaavan henkilöstömme rooli on ratkaiseva, sillä asiakkaamme tarvitsevat usein apua ongelmiensa ratkomisessa. Asiointikokemuksesta kertova NPS-lukumme onkin ollut kaupan alan keskiarvoa parempi.

Valikoimassa sekä omia että kolmansien osapuolten tuotemerkkejä

Jokaisen myymälämme tuotevalikoima on sama. Se koostuu kymmenestä tuoteryhmästä, joita ovat rakennustarvikkeet, LVI- ja sähkötarvikkeet, autotarvikkeet, taloustavaratarvikkeet, puutarhatarvikkeet, eläinruoka ja tarvikkeet, työkalut, vapaa ajan välineet, elintarvikkeet sekä palvelut. Vain pieni osa myynnistämme koostuu sesonkiluonteisista tuotteista ja kysyntämme sesonkiriippuvaisuus on kaupan alaan verrattuna vähäistä.

Tuoteryhmiemme alta löytyy noin 30 000 nimikkeen tuotevalikoima. Valikoimassamme on sekä kolmansien osapuolten tuotteita että omia tuotteitamme. Kolmansien osapuolten tuotteet muodostavat valtaosan myynnistämme, mutta kehitämme jatkuvasti omien tuotemerkkiemme alla myytävää valikoimaa. Osana kasvustrategiaamme tavoittelemme omien tuotteiden myynnin kasvua, ja viime vuosina niiden osuus kokonaismyynnistämme on kasvanut tasaisesti.

Omien tuotteiden osuus kokonaisliikevaihdosta, %

Myynnin monikanavaisuuden rooli kasvussa

Keskeinen osa kasvustrategiaamme on myymäläverkostomme jatkuva kasvattaminen, ja se onkin tasaisesti laajentunut valtakunnalliseksi, lähes 40 myymälän verkostoksi. Olemme kehittäneet myymäläavauksiin standardoidun ja tehokkaan prosessin, jonka tehokkuudesta kertoo se, että aikaa myymälän avaamiseen tarvitaan vain noin kuusi viikkoa vuokrasopimuksen alkamisesta. Lisäksi uudet myymälämme ovat olleet käyttökatteella mitattuna kannattavia jo avaamisen jälkeisen ensimmäisen kokonaisen kuukauden aikana.

Vaikka valtaosa myynnistämme tapahtuu kivijalassa, alati kehittyvän verkkokauppa-alustamme rooli on tärkeä osa monikanavaista liiketoimintamalliamme. Verkkomyyntimme on kasvanut voimakkaasti, vaikka sen osuus kokonaisliikevaihdosta on edelleen verraten pieni.

Verkkokaupan kehitys 2019–2023

EUR (milj.)

Johtoryhmä

Tutustu johtoryhmäämme

Hallitus

Tutustu hallituksemme jäseniin