Sijoituskohteena
Puuilo on suomalainen halpakauppaketju, joka tunnetaan laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Olemme keskittyneet erityisesti rakennustarvikkeisiin, työkaluihin, LVI- ja sähkötarvikkeisiin, lemmikkituotteisiin, sekä kodintarvikkeisiin. Puuilolla on vahva asema yhtenä Suomen johtavista halpakaupoista, ja meillä on lähes 50 myymälää eri puolilla Suomea sekä verkkokauppa, joka on tärkeä osa monikanavaista liiketoimintamalliamme.
Toimimme halpakauppamarkkinalla, joka on viime vuosina kasvanut muuta vähittäiskaupanalaa nopeammin ja selviytynyt historiallisesti hyvin talouden eri suhdannevaihteluissa. Liikevaihtomme kasvu on ollut viime vuosina vahvaa, ja se on syntynyt asiakasmäärän vahvasta kehityksestä, uusien myymälöiden ripeästä avaustahdista sekä vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon kasvusta. Viime vuosina Puuilon liikevaihdon kasvu on ollut myös selvästi markkinan kasvua vahvempaa.
Puuilon kasvun taustalla on menestyvä konsepti, joka perustuu laajaan valikoimaan, edullisiin hintoihin ja ostamisen helppouteen. Olemme kehittäneet myymäläavauksiimme standardoidun ja tehokkaan prosessin, josta vastaa erillinen keskitetty yksikkö. Uudet myymälämme ovat olleet käyttökatteella mitattuna kannattavia jo ensimmäisenä kokonaisena kuukautena avaamisen jälkeen. Myymälöiden alhaisen kulurakenteen mahdollistavat niiden kompakti koko sekä myymälöiden pääsääntöinen sijainti keskustojen ulkopuolella.
Liiketoimintamme vahvan rahavirran taustalla on myynnin, kannattavuuden ja nettokäyttöpääoman suotuisa kehitys. Liiketoiminnan maltillisten investointitarpeiden ansiosta pystymme allokoimaan vahvan rahavirran osinkoihin. Voitonjakopolitiikkamme mukaisesti pyrimme jakamaan osakkeenomistajillemme vähintään 80 prosenttia kunkin tilikauden tuloksesta, riippuen sen pääomarakenteesta, taloudellisesta asemasta, yleisestä talous- ja liiketoimintaympäristöstä sekä tulevaisuuden näkymistä.
Myymälöidemme määrä on yli kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana, ja tavoitteemme on avata vuosittain vähintään 5–6 uutta myymälää. Valtaosa myynnistämme tapahtuu myymälöissä, ja sen lisäksi hyvin toimiva verkkokauppa tukee brändiämme ja auttaa meitä kehittämään kokonaisvaltaista palvelukokemustamme. Verkkokaupan myötä asiakkaamme voivat entistä paremmin tutustua tuotteisiimme verkossa ja voimme kohdennetusti kohdata heidät ostopolun eri vaiheissa.